Auteur: Martine de Boer

Gepubliceerd: 7 juni 2019

9 tips voor in je trouwfeest draaiboek als je een coverband hebt geboekt

Steeds meer bruidsparen (her)ontdekken de charme van live muziek op hun bruiloft. Een live band op je huwelijksfeest geeft namelijk net dat beetje extra. Wij vinden het dan ook erg leuk om te zien dat live muziek steeds populairder wordt. Maar als je eenmaal een live feestband hebt geboekt, waar moet je dan op letten bij de voorbereiding van je trouwfeest?

Wij gingen een avondje mee met de top coverband Soul Solution tijdens een optreden op een bruiloft, om te zien wat er allemaal komt kijken bij een optreden van een live band en geven je aan de hand van deze ervaring 9 tips waar op te letten.

De technicus is bezig met het aanbrengen van zwart doek (afrokking) rondom het podium zodat je geen lelijke snoeren en andere rommel onder het podium ziet.

tip 1: zorg voor een podium met afrokking en vloertegels
Als je meer dan 100 gasten verwacht op je bruiloft, dan is een podium aan te raden. Een podium heeft namelijk vele voordelen voor jouw feest. De meest logische is natuurlijk dat alle gasten het optreden dan goed kunnen zien. Maar er zijn meer voordelen:
– het geluid klinkt beter omdat het podium als een soort klankkast dient
– het ziet er veel strakker uit omdat snoeren en lege koffers onder het podium kunnen worden weggewerkt

Let wel op dat je kiest voor een podium met nette vloertegels en een zwart doek aan de onderkant van het podium (in vaktermen ‘afrokking’ genoemd), zodat het er allemaal netjes en strak uitziet. De benodigde omvang van het podium is afhankelijk van het aantal muzikanten in de band. Een handige vuistregel is ongeveer 3 vierkante meter per muzikant. Vrijwel geen enkele band neemt standaard een podium mee. Swinging.nl kan je goed helpen met een verzorgd uitziend podium tegen een scherpe prijs.

tip 2: bekijk hoe de technici moeten lopen met de apparatuur en hou daar rekening mee in je planning

De apparatuur van een band zit in grote stevige kisten op wieltjes (flightcases) die soms wel meer dan 100 kilo wegen.

Als het podium eenmaal is opgebouwd, is de volgende stap het opzetten van de geluidsapparatuur en de lichtapparatuur. Alle apparatuur zit in zware kisten die op wieltjes staan: ‘flightcases’ genoemd. Sommige kisten wegen meer dan 100 kilo. Mochten er trappen, kiezelstenen, zandpaden, vele drempels en dergelijke zijn, dan kost het extra tijd en mankracht om de spullen op de juiste plek te krijgen. Hou daar rekening mee in je planning. Een gemiddelde band neemt al gauw een stuk of 10 kisten met apparatuur mee. Heel handig is het om zelf de route te lopen vanaf de plek waar de bus van de technicus moet gaan staan tot aan de plek van het optreden. Welke obstakels kom je onderweg tegen als je met kisten op wielen aan het rollen bent? Hoe kunnen deze obstakels overwonnen worden? Stel dat je deze route 10 keer heen en weer  moet lopen, hoeveel tijd kost dat ongeveer? Ook niet onbelangrijk: waar moet de bus neergezet worden tijdens het laden en lossen? Is dat ook mogelijk zonder boetes en zonder het hinderen van ander verkeer?

tip 3: is je feest in een tent? Is er dan wel voldoende hoogte voor de lampen?

Veel professionele bands nemen lampen mee om het optreden net dat beetje extra te geven. Een goede lichtshow zorgt voor de juiste uitstraling en de juiste sfeer. Deze lampen worden ofwel neergezet op een statief ofwel opgehangen aan een

De aluminium balk (truss) wordt gelegd tussen twee statieven. Aan deze truss worden de lampen en het zwarte achterdoek (de backdrop) gehangen. Is de locatie hoog en breed genoeg?

aluminium frame (een ‘truss’). Als je een feest in een tent organiseert dan is er vaak niet voldoende hoogte om zo’n truss neer te kunnen zetten. Want een tentdak is vaak laag aan de zijkanten en alleen hoog in het midden.

tip 4: muzikanten nemen best veel spullen mee, hou hier rekening mee

Als het podium, het geluid en het licht eenmaal zijn opgebouwd, dan komen de muzikanten binnen met hun muziekinstrumenten. Muziekinstrumenten zijn erg kostbaar en zijn heel belangrijk voor de broodwinning van de muzikanten. Daarom zitten ook de muziekinstrumenten in stevige flightcases en koffers. Bij een band met vijf personen zijn dat ook al snel een stuk of 8 kisten. Oftewel best veel spullen. Hou hier rekening mee in de planning. Alles wordt naar binnen gerold, de koffers uitgepakt en de instrumenten opgesteld. Vervolgens gaan de technici alles aansluiten.

tip 5: een soundcheck kan niet zonder geluid te maken, plan deze op een handig moment

Tijdens de soundcheck wordt het geluid ingeregeld. De muzikanten staan in hun gewone kleding op het podium even in te spelen en alles te testen.

Nadat alles eenmaal is opgebouwd en aangesloten moet uiteraard gecheckt worden of alles goed werkt. De muzikanten willen graag checken of ze zichzelf en de andere muzikanten goed kunnen horen en de technicus wil graag de beste geluidskwaliteit voor de gasten. Daarvoor wordt er even proefgedraaid: een soundcheck. Deze duurt doorgaans ongeveer 15 minuten. Soms zijn er situaties waarin dit niet handig is: bijvoorbeeld als er in de ruimte ernaast net een speech wordt gegeven. Plan daarom samen met Swinging.nl een geschikt moment voor de soundcheck zodat de gasten er geen last van hebben.

tip 6: maak een realistisch tijdschema

Zoals je ziet komt er best wel wat kijken bij een goede live-band op je feest. Maar dan krijg je ook wat natuurlijk. Om alles goed te kunnen doen is er wel tijd nodig.

 

Een gemiddeld tijdschema ziet er als volgt uit:

16:30 – 17:00 naar binnen brengen van alle spullen
17:00 – 17:30 opbouwen podium
17:30 – 18:30 opbouwen geluidsapparatuur en lichtapparatuur
18:30 – 19:15 binnenkomst muzikanten en opbouwen instrumenten
19:15 – 19:30 soundcheck
19:30 – 20:00 crewmaaltijd voor de muzikanten + technici
20:00 – 20:30 omkleden en opmaken (voor de zangeressen)
20:30 – 21:00 binnenkomst gasten met een achtergrondmuziekje
21:00 – 21:45 eerste set van de band beginnend met de openingsdans
21:45 – 22:15 DJ
22:15 – 23:00 set 2
23:00 – 23:30 DJ
23:30 – 00:15 set 3
00:15 – 01:00 afterparty met de DJ
01:00 – 02:30 afbouwen apparatuur

tip 7: zorg jij goed voor de muzikanten dan zorgen zij nog beter voor jou

Zoals je in het tijdschema kunt zien, zijn de technici en muzikanten al heel vroeg in de weer om voor jullie een fantastisch feest mogelijk te maken. Een goede crewmaaltijd wordt dan ook echt enorm op prijs gesteld. De maaltijd hoeft zeker niet luxe te zijn, als deze maar voldoende voedzaam is om tot diep in de nacht op te kunnen teren.

tip 8: vraag na hoeveel geluid er mag worden gemaakt

Steeds meer locaties hebben te maken met geluidsbeperkingen, maar hoeveel geluid maakt een band nu eigenlijk echt? Dat is vooral afhankelijk van waar er gemeten wordt. Een gemiddelde band maakt samen met 100 feestende mensen ongeveer 106db aan geluid. Ter vergelijking: in een gemiddelde slaapkamer wordt ongeveer 50db aan geluid gemaakt (afhankelijk van het snurken) en een gemiddelde stofzuiger maakt ongeveer 80db aan geluid.

Hoe verder weg je meet, hoe zachter het geluid wordt. Dit is vooral handig te weten als je een feest in een tuin geeft en je een vergunning hebt aangevraagd. In zo’n vergunning staan altijd bepalingen over hoe hard het geluid mag zijn aan de buitengevel van de omwonenden:
Op 1 meter 106
Op 2 meter 100
Op 4 meter 94
Op 8 meter 88
Op 16 m 82
Op 32 m 76
Op 64 m 70
En nu gaan we ineens meters maken :
Op 128 meter 64
Op 256 meter 58
Op ruim 500 meter nog 52
En op meer dan een kilometer 46 DB

tip 9: geniet!

Heb je alle tips te harte genomen? Dan komt het zeker goed. Vergeet vooral niet te genieten, want het is jullie feest! PS: het nummer voor de openingsdans wordt altijd door de band speciaal voor jullie ingestudeerd.

Tijd voor de openingsdans! Soul Solution studeerde speciaal voor het bruidspaar hun favoriete liefdesliedje in voor dit bijzondere moment.

 

Stel je eigen bruiloftsfeest entertainment samen